linneaspsykologi.blogg.se

Stress

Publicerad 2016-04-18 18:14:53 i Allmänt,

Stressprocessen I

  • Individen upplever en situation som hotande/belastande/utmanande

  • Stresshormoner (tex, adrenalin, noradrenalin och kortisol) aktiverar fysiologiska reaktioner för att förbereda för motstånd.

Stressprocessen II

  • Fysiska reaktioner: kämpa eller fly

  • Blodtrycket höjs

  • Hjärt- och andningsfrekvensen höjs

  • Energi utsöndras (blodsocker och fettsyror)

  • Blodet omfördelas från matstmältningsorgan till muskler och hjärna

  • Reproduktiva funktioner minskar

  • Koagulering av blod ökar

  • Minskad smärtkänslighet 

 

Stressprocessen III

Processen utformad för snabb insats Reaktion – motstånd – återhämtning

Om motståndet blir långvarigt sker en uttröttning av fysiska resurser

Risk för psykisk och fysisk ohälsa 

 

 

Problemfokuserade hanteringsstrategier

Strävar efter att ändra källan till stressupplevelser Kräver att det finns ett problem som kan lösas
Kräver resurser

Kan ta sig olika uttryck, tex Protest

Problemlösning
Information
Lämna organisationen
Bemästra källan till stressupplevelsen 

 

Känslofokuserade hanteringsstrategier

  • Strävar efter att minska de negativa reaktionerna på stressupplevelserna

  • Används när källan till stressupplevelsne inte kan förändras av individen

  • Kan ta många olika uttryck: Omvärdering av stressorn
    Samtal, socialt stöd
    Alkohol, tobak, medicin

    Träning, avslappning 

Lazarus & Folkman (1984)

  • Bedömning av situationen (primär bedömning) Irrelevant

    Helt och hållet positivt Skada/förlust
    Hot
    Utmaning

  • Hanteringsstrategi samt den egna förmågan att utföra denna strategi (sekundär bedömning)

    Problemfokuserad strategi (ändra situationen) Känslofokuserad strategi (hantera känslorna)

  • Sammanvägningen av bedömningarna avgör stressupplevelsen 

 
 
krav, kontroll, stöd

Krav

Med krav i arbetet menar Karasek och Theorell sådant som deadlines och produktivitetskrav. De olika psykologiska kraven kan delas in i kognitiva, kvalitativa (komplexiteten), kvantitativa (mängden) eller emotionella. De poängterar det som de kallar för mental arbetsbelastning, och som har att göra med hur mycket mental kraft som behövs för att utföra en arbetsuppgift.

Kontroll

Med kontroll, eller handlingsutrymme, menas både den kompetens man har i arbetet och hur stor möjlighet man har att fatta beslut. Tillsammans bidrar det till kontroll över situationen och kraven. Exempel på bristande kontroll är otydlighet i arbetsuppgifterna, otillräcklig information för att fatta beslut eller krånglande IT-system. Stress och känslan av kontroll hänger nära samman eftersom stressen ökar när man känner att man håller på att förlora kontrollen över en situation.

Socialt stöd

Stöd är den tredje faktorn. Personer som känner att de har ett väl fungerande socialt stöd från till exempel chef och arbetskamrater har visat sig utveckla färre stressymptom än andra. Exempel på stöd kan vara vägledning i arbetet, återkoppling på det man gjort eller gemenskap i arbetsgruppen.

Sammanfattning

Enligt den här modellen kan man klara av högt ställda krav om man kan fatta de beslut man behöver och upplever att man får stöd på olika sätt. På motsatt sätt kan man bli stressad även av ganska enkla krav om man inte kan styra över situationen och inte får någon hjälp. Men även om krav, kontroll och stöd påverkar påfrestningen på en individ reagerar inte alla likadant på den påfrestningen. En bra arbetsplats har hittat balansen där individen har en hanterbar kravnivå, där det finns goda möjligheter att påverka sin arbetssituation och där det finns ett bra stöd i organisationen.

 
 

Sömn som återhämtning efter stress

  • Ämnesomsättningen och blodflödet i de flesta delar i hjärnan sjunker

  • Blodtrycket sjunker

  • Andningsfrekvensen sjunker

  • Hjärtfrekvenser sjunker

  • Kroppstemperaturen sjunker

  • Muskelspänning sjunker

  • Immunsystemet aktiveras

  • Tillväxthormon, testosteron ökar

  • Nya kopplingar mellan hjärnan neuron bildas (viktigt för tex minne) 

 

Konsekvenser för organisationen
Sjukfrånvaro
Sjuknärvaro

Sämre arbetsprestation
Mindre lojalitet med organisation Olyckor och felhandlingar
Hög personalomsättning 

 

Stressprevention: Organisation

Ökad deltagande och inflytande, dvs öka kontroll/resurser

  • Förändra arbetsuppgifterna/arbetssätt

  • Flexibla arbetstider

  • Förtydliga roller

  • Socialt stöd (kollegor, chefer/ledning, fack)

  • Rättvisa

  • Karriärmöjligheter 

  •  

 

Stressprevention: Individ

Kompetensutveckling
KBT
Skruva ner behovet av perfektion Time management
Självsäkerhetsträning
Avslappning
Återhämtning 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela