linneaspsykologi.blogg.se

belöning och bestraffning

Publicerad 2015-10-16 13:16:30 i Allmänt,

Positiv förstärkning:
Något positivt tillkommer --> ökad sannolikhet för upprepat beteende.
Negativ förstärkning: Något negativt upphör --> ökad sannolikhet för upprepat  beteende.
 
Positiv bestraffning: Något negativt tillkommer --> minskad sannolikhet för upprepat beteende.

negativ bestraffning: Någor positivt upphör: --> minskad sannolikhet för upprepad beteende.

Jaget detet överjaget

Publicerad 2015-10-16 12:51:39 i Allmänt,

Jaget är en viljelös del av personligheten som medlar mellan de andra två delarna. Ett barn föds inte med jaget som en del av sin personlighet utan jaget växer fram i takt med att barnet börjar förstå vad det måste avstå från nu för att uppnå mer krävande mål. Jaget har en medvetenhet om tid och rum och försöker hitta lösningar som gör att både nutida och framtida behov uppfylls. Alla individens beslut tas av jaget men jaget påverkas ständigt av de andra delarna av personligheten.

Detet är den del av personligheten som utvecklas först hos individen och där sitter våra biologiska drifter. De två drifter som styr oss framför alla andra är sexual- och aggressionsdriften. Detet kännetecknas av önsketänkande och styrs av lustprincipen vilket innebär att detet vill ha tillfredsställelse ögonblickligen oavsett om den givna situationen tillåter det eller inte. Tid och rum existerar inte för detet och därför inte heller tålamod. Man kan likna detet vid en liten djävul som ständigt försöker få jaget att följa sina impulser och tillfredsställa sina omedvetna, kortsiktiga behov.

 

Överjaget utvecklas först då ett barn börjar identifiera sig med sina föräldrar. Omvärldens krav och förväntningar implementeras då i barnet och blir en del av dennes personlighet. Föräldrarnas och andra auktoriteters ideal tas efter och ett samvete bildas. Överjaget blir så småningom en sträng härskare som kritiserar alla de handlingar som inte stämmer överens med dess ideal .

 

Operant vs klassisk betingning.

Publicerad 2015-10-16 12:38:24 i Allmänt,

Klassisk betingning: När vi lär oss något genom inlärningssättet klassisk betingning så lär vi oss att associera två olika stimuli med varandra och det gör att det ena stimulit börjar skapa en viss respons hos oss som från början endast härstammade från det andra stimulit. Exempelvis så kan vi koppla ihop doften av popcorn med filmkvällar och fredagsmys (om vi flera fredagar i rad äter popcorn) vilket gör att doften av popcorn skapar en känsla av glädje hos oss som från början endast framkallades av filmkvällarna.

Pavlovs hundar:
Det matspjälkningsexperimenten handlade om var hur mycket saliv hundar producerar då de presenteras för olika sorters hundmat. Den slumpmässiga upptäckten som Pavlov gjorde var att hundarna efter ett tag började att producera saliv långt innan de faktiskt fick maten, ibland redan då experimentledaren kom in i rummet. Pavlov ville undersöka sin observation ytterligare och utförde därför experiment där han strax innan han gav hundarna mat lät dem höra ett speciellt ljud, en ton. Efter att ha upprepat detta några gånger började hundarna att producera saliv när de hörde tonen trots att de inte erbjöds mat. Så vad hade Pavlov åstadkommit med detta experiment? Jo han fick hundarna att associera stimuli 1 (mat) med stimuli 2 (tonen) och därför skapade stimuli 2 (tonen) en respons (salivering) hos hundarna som tidigare endast utlösts av stimuli 1 (mat). Han skapade alltså en beteendeförändring hos hundarna genom att utsätta dem för en regelbunden miljöpåverkan.
 
Operant betingning:
Skinner fick inspiration från watson och pavlov. Handlar om konsekvensen, vad som händer efter det att man gör något.
 

Klassisk betingning har med reflexer att göra. Operant betingning handlar om målinriktat beteende (göra något för att uppnå ett eller annat).

 

Klassisk betingning handlar om reflexer. Dessa reflexer utlöses och kan inte styras av individen. Reflexerna är lika för alla inom samma art och kan inte förändras. De påverkas inte av konsekvenserna beteendet får. 

Operant betingning handlar om inlärning av ett beteende som är ”målinriktat” och viljestyrt, där individen gör något för att uppnå ett eller annat ( t ex sätter sig för att få en godbit). Operant beteende styrs av konsekvenserna beteendet får där vi ser mer av beteenden som förstärks och mindre av beteenden som bestraffa

 
 

PIAGET moralutveckling.

Publicerad 2015-10-05 17:01:34 i Allmänt,

I åldern 3-6 är regler och lagar heliga.
Barnet anser att allt är svart/vitt.
Barnet anser att om en regel av en auktoritet bryts, skall denne straffas.
Konsekvensen av handlandet som döms, inte avsikten.
 
7-11
när det operationella tänkandet växer fram, börjar barnen att förstå att regler kan ändras. 

Avsikten räknas nu med i bedömningen.
 

kohlbergs moralutveckling.

Publicerad 2015-10-05 16:42:58 i Allmänt, Jean Piaget, kognitiv, moralutveckling,

Lawrance Kohlberg upptäckte 3 huvudnivåer i människors moraliska resonerande. Varje nivå har 2 steg. Under ungdomstiden sker en utveckling där man når högre nivåer. Kohlberg fann att dessa nivåer utvecklades på samma sätt oavsett kulturell bakgrund.
 
PREKONVETIONELL NIVÅ
Steg 1: LYD FÖR ATT UNDVIKA STRAFF.
Man ska lyda, för annars kan man bli straffad av auktoriteter. 
Steg : SE TILL ATT DU SJÄLV TJÄNAR PÅ DET DU GÖR.
Ex "kliar du på min rygg kliar jag din''
 
Konventionell nivå
Förflyttning från fokus på sig själv o sin vinning, till gemensam. Tar hänsyn till samhälle och omgivning.
steg3: ANPASSA DIG SÅ DU UNDVIKER ANDRAS OGILLANDE.
Viktigt att vara accepterad. Vill va duktig i andras ögon.

Steg 4 ANPASSA DIG FÖR ATT UNDVIKA SAMHÄLLETS AUKTORITETER.
Lagar och normer är viktiga att följa. Man vill följa demokratiska principer. Ser sig som individ med separat värde.


POSTKONVENTIONELL Nivå

Steg5: 
Lev upp till de krav som ställs på oss gemensamt.
Inget val anses absolut korrekt. Lagar och kontrakt ska följas om de främjar flest möjliga på bästa sätt. Om inte- ändra genom demokratiskt process
 
Steg 6: LEV PÅ ETT SÄTT SÅ DU KAN SE DIG SJÄLV I SPEGELN.
Egna samvetets röst som avgör vad som är rätt. Endast lagar som grundas på human människosyn är vettiga. 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela