Utvecklingspsykologi. PIAGET
JEAN PIAGET UTVECKLINGSSTADIER.
0-2 år. Sensomotoriska stadiet.
0-2 år. Sensomotoriska stadiet.
Barnet lär sig förstå omgivningen genom att agera fysiskt och använda sinnen och muskler. I början reagerar barnet främst reflexmässigt. Undersöker till en början främst med munnen. Allt eftersom börjar barnet ta kontroll över sina reflexer, och agerar mer medvetet. Ju äldre barnet blir desto mer börjar hen förstå att kroppen är ett problemlösningsverktyg,man kan gripa i saker och använda ben och armar. Här uppstår även det som kallas objektpermanens: Barnet inser att ett objekt (sak eller person) fortsätter att existera trots det ej kan vidröras, höras, eller ses. (18 mån) innan det så tror barnet att en leksak med en duk över är borta, och slutar därmed leta efter det.
Spädbarn upptäcker också det med aktioner och konsekvenser. Tex "Vad händer om jag välter mjölkglaset?".
Spädbarn upptäcker också det med aktioner och konsekvenser. Tex "Vad händer om jag välter mjölkglaset?".
2-7 år: Det preoperationella stadiet.
I detta stadie har barnet ingen logisk tankeförmåga. Kan endast hålla ett tankemoment i huvudet samtidigt. En operation i taget.
Börjar använda symboler i sitt tänkande, barnet kan föreställa sig att det gör något som de inte gör. Ex en träbit är en bil, en nalle är pappa.
Barnet är också egocentriskt. Förstår inte att det finns andra perspektiv än ens eget. Världens centrum är barnet själv. Förmågan av reversibilitet är svag, (vända i tanken och gå samma väg tillbaka).
Börjar använda symboler i sitt tänkande, barnet kan föreställa sig att det gör något som de inte gör. Ex en träbit är en bil, en nalle är pappa.
Barnet är också egocentriskt. Förstår inte att det finns andra perspektiv än ens eget. Världens centrum är barnet själv. Förmågan av reversibilitet är svag, (vända i tanken och gå samma väg tillbaka).
Barnen har ännu heller inte uppnåt Konservation,- förutsättningen att mängden av ett ämne är detsamma även när dess form ändras. Animism, tror att objekt har tankar känslor, mm.
7-11 år Det konkreta operationernas stadium.
Nu börjar det logiska tänkandet ta form. Nu kan barnet utföra ex reversibilitet, och behärska konservation. Barnet är nu mer sociocentriskt, och kan därmed sätta sig in i andras situation. Bättre uppfattning om tiden, dåtid nutid framtid. Börjar kunna dra slutsatser från tidigare erfarenheter, och kan anta att något som gäller inom en kategori troligtvis gäller för en liknande.
Från och med ålder 11. De formella operationernas stadium: Nu börjar det abstrakta tänkandet. Barnet kan nu tänka kring tänkandet, och andra saker som inte " går att ta på." Börjar resonera kring frågor som inte har självklara svar. Nu kan barnet när de löser problem vara systematiska, och använda logiska resonemang. Nu uppstår också ofta ett intresse att prata om etik och politik.